Ta ditt B-körkort i Järfälla

Intresserad av att ta B-körkort?

Boka nu!

B-Körkort

För att få börja övningsköra för B-körkort måste du ha fyllt 16 år och ha ett giltigt körkortstillstånd. Vi på Motor Trafikskola har några av branschens mest erfarna lärare vars mål är att du ska gå härifrån med körkortet i handen. Trafikskolans elever är vår högsta prioritet och hos oss får du en modern och effektiv körkortsutbildning.

Nedan kan du läsa om vilka steg du behöver utföra för att få ett B-körkort.

Fyll i formuläret och ta ditt B-körkort i Järfälla!

1.

Skaffa ett körkortstillstånd

Först och främst behöver du skaffa ett körkortstillstånd. Du kan kontakta en av våra receptionister så hjälper vi dig med ansökan om körkortstillstånd. Hos oss kan du även få hjälp med synundersökningen. Annars kan du ansöka om körkortstillstånd här.

2.

Läs teori och övningskör parallellt

Med ett körkortstillstånd får du övningsköra från det du fyllt 16 år. Du borde läsa teori och övningskör parallellt så det blir lättare att knyta ihop kunskapet med erfarenhet bakom ratten.

3.

Gå riskutbildningen

Riskutbildning del 1 (Riskettan)är enbart teoretisk och kan genomföras i en trafikskola. Riksutbildning del 1 innehåller information om hur alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden påverkar förarens körsätt.

Riskutbildning del 2 (Risktvåan) eller (Halkbana) är både teoretisk och praktisk utbildning. Riskutbildningen del 1 och del 2 är giltiga i 5 år. Riskutbildningen ska vara genomförd och giltig innan du gör kunskapsprovet och körprovet.

4.

Gör kunskapsprovet och körprov.

Du börjar alltid med kunskapsprovet. Du ska sedan göra körprovet, även om ditt kunskapsprov inte blev godkänt. Ett godkänt kunskapsprov eller körprov är giltigt i fyra månader. Om giltighetstiden har gått ut måste du betala nya avgifter och göra båda proven igen. Efter godkänt prov har du ditt körkort i handen.

Intresserad av att ta B-körkort?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig

crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram