Hem » Blogg » Riskutbildning » Riskutbildning del 2 - Hur går den till?

Riskutbildning del 2 - Hur går den till?

maj 31, 2019

Riskutbildning del 2, eller halkkörning och risktvåan som det kallas i folkmun, är en obligatorisk del i din väg till B-körkort. Det är inga tydliga krav för godkännande men du måste deltaga aktivt och följa instruktionerna. Man kan faktiskt säga att målet med utbildningen är att du ska "misslyckas", alltså du ska få en förståelse för hur svårt det faktiskt är att manövrerna en bil på halt underlag! En godkänd halkutbildning är giltlig i 5 år och efter det måste du göra om den om du fortfarande inte har tagit ditt B-körkort. Så hur går det då till? Olika halkbanor och instruktörer har olika rutiner men vissa moment är ett krav. Några moment att utföra på halt underlag är:

・Slalomkörning mellan koner
・Bromsövningar
・Sväng i hal kurva
・Undanmanöver

Vanligtvis sitter du själv i bilen under halkkörningen men ibland kan du få dela fordon med en annan elev. Kommunikation med instruktören sker via walkie-talkie. Moderna riskutbildningar kan idag använda sig av ett förarutvecklingssystem som heter Easydrift som simulerar halt underlag på exempelvis asfalt. Man behöver då inte köra på en faktisk halkbana för att få ett halt underlag! Vi på Motor Trafikskola erbjuder halkkörning och här kan du kan boka riskutbildning del 2.