Vanliga Frågor & Svar

Intresserad av att ta B-körkort?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig

Q.

Hur ansöker jag om körkortstillstånd?

A.

Ansökning om körkortstillstånd sker på Transportstyrelsens hemsida. Om ansökan gäller för B-körkort (personbil) ska du ansöka om körkortstillstånd grupp I. Den hittas under E-Tjänster och blanketter. Ett körkortstillstånd är giltligt i 5 år och har du inte tagit körkort innan dess måste du ansöka om ett nytt. För att få ditt tillstånd beviljat behöver du även göra ett syntest.

Q.

Jag vill övningsköra privat, hur går jag tillväga?

A.

För att få börja övningsköra privat behöver din handledare ett handledarstillstånd. För att få ett tillstånd behöver eleven och handledaren gå på en introduktionsutbildning (handledarkurs). Din handledare behöver ha ett körkort för det fordon ni ska övningsköra med och ha fyllt 24 år. Handledaren ska ha haft körkort i mer än 5 år under de senaste 10 åren och de får inte ha blivit indraget i mer än tre månader de senaste 3 åren.

Q.

Vilka moment är obligatoriska för att jag ska få mitt körkort?

A.

De obligatoriska momenten i utbildningen är Riskutbildning del 1 (Riskettan) och Riskutbildning del 2 (Risktvåan/Halkan). Båda delarna ska vara godkända innan du skriver teoriprov och har uppkörning. Ett tips är att boka Risktvåan i slutet av din utbildning för att få ut det mesta av den.

Q.

Hur lång tid tar det att ta ett körkort?

A.

Det finns inget direkt svar på den frågan då det varierar väldigt mycket från person till person. Ju mer du övar desto snabbare går det. Vi rekommenderar att övningsköra så ofta man för att träna fram en god vana bakom ratten. Vi rekommenderar också att varva din övningskörning med teori för att få en god förståelse om trafikregler.

Q.

Vilka kurser erbjuder Motor Trafikskola?

A.

Vi erbjuder alla kurser och moment som krävs för ett B-körkort. Det innefattar Handledarutbildning, Riskutbildning och B-körkortsutbildning. Vi erbjuder också en intensivkurs för B-körkort som genomförs på två veckor. Vi har även utbildning i Eco driving, körkort för lastbil och buss samt taxilegitimation.

Q.

Får min privata handledare följa med på en körlektion hos er?

A.

Ja självklart! Vi rekommenderar att ta med din handledare vid minst ett tillfälle så även han/hon får chansen att lära ut på ett korrekt sätt. En rekommendation är att göra det i ett tidigt stadie så man påbörjar sin utbildning på ett korrekt sätt. Våra körlärare ger er gärna råd på hur ni ska jobba när ni övningskör privat för att få bästa resultat och en enkel väg till körtkortet.

Q.

Uppkörning, hur går den till?

A.

Uppkörningen utförs på Trafikverket och tar ungefär 50 minuter att genomföra. En del av din uppkörning är att göra en invändig eller utvändig säkerthetskontroll på bilen du ska köra. Efter säkerhetskontrollen är det dags för körning och det är din instruktör som bestämmer vilka moment körningen ska innehålla. Uppkörningen är avslutad när du parkerat bilen vid Trafikverket och du får ditt resultat direkt.

Q.

Vad händer om jag misslyckas på teoriprovet eller uppkörningen?

A.

Teoriprovet genomförs alltid innan uppkörningen. Om du misslyckas med teorin så kan du fortfarande göra din uppkörning. Får du godkänt på uppkörningen så har du två månader på dig att klara teoriprovet, annars behöver du göra uppkörningen igen. Omprov på teoriprovet kan endast bokas efter att uppkörningen är genomförd, oavsett resultat.

Q.

Hur går jag tillväga för att göra syntest när jag ansöker om körkortstillstånd?

A.

Ett syntest för körkortstillstånd utförs av de flesta optiker. Efter utfört syntest skickas intyget elektroniskt till Transportstyrelsen. Du kan också ladda ner blanketten “Intyg om synprövning” från Transportstyrelsens hemsida om du vill ha det på papper. Priset på synintyget varierar men brukar hamna på 150-300 kr.

Q.

Kan jag övningsköra med automatväxlade bilar?

A.
Ja, vi erbjuder körlektioner med automatväxlade bilar. Många tycker det är lättare att köra med automat växellåda då man slipper tänka på att växla och trycka ner kopplingen. Något att tänka på är att om man tar körkort för automat så får man inte köra manuella bilar, vilket kan vara en begränsning.

Q.

Vad gör jag om jag förlorat mitt körkort?

A.
Det beror på hur du förlorat ditt körkort! Har du kört för fort skickar Transportstyrelsen automatiskt ut blankett för nytt körkort. Har körkortet blivit stulet ska du göra en polisanmälan på polisens hemsida. Du kan läsa mer om hur du ska gå tillväga på vår guide till dig som förlorat körkortet!